<紀要論文>
看護婦の不満対処方略,勤続年数および婦長のリーダーシップとの関係

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概要 The purpose of this research is to examine the relation between the degree of the discontents and the coping strategies with discontents to the superior, superior's leadership style, and subordinate's... long service years. A social-emotional behavior of the superior (M function) will promote communication between subordinates and superiors, give the subordinate the chance to take an active action, and to use logical strategies. On the other hand, the behavior of the superior that almost lacks M function trends to become one-sided transmission from the superior, and will make the subordinate select emotional, passive strategies. Moreover, we expect that these tendencies would be caused when the subordinate was at the earlier stage of his long service years. To examine this, we investigated about nurses and their superiors in the hospital. The results are as follows: (1) The degree of discontents occurrence of the subordinates was the lowest in the PM style. Subordinate's discontents occurrence degree at less than one year service was the lowest, and it rose after two years. (2) The coping strategies with discontents selected by the subordinates who had felt dissatisfaction abbreviation were different according to their superior's PM-type. The subordinates who had felt the dissatisfaction selected strategies of the concealment type (short-term coping strategies) for the pm style, especially the superior of P type. And they were using suppressive strategies (long-term coping strategies) for the discontents which happened one after another. As for the subordinate with a longer service years, he used the strategies of the discussion type for the superiors with PM style and M style. (3) The subordinate at less than one year stage of long service had selected coping strategies of the interception type for the superior of M style. On the whole, the results showed that the coping strategies with discontents used by subordinates were changed at the early two to three-year stage of long service. Moreover the ideal way of the communications between the subordinates and their superiors and the necessities of superiors' leadership to subordinate's long service years were suggested from these results.
本研究の目的は,上司に対する部下の不満生起度,あるいはその対処方略の内容と,上司のリーダーシップPM行動および部下の勤続年数との関係を吟味することである。上司の社会情緒的な配慮行動(M行動)は,部下のコミュニケーションを促し,部下の能動的な行動や論理的な方略を使用する機会を与えるだろう。一方,M機能が欠如している上司の行動は,主に上司からの一方向的な伝達になりやすく,部下に情緒的で受動的な方略を選択させやすいだろう。また,部下の勤続年数が比較的早い時点で,これらの傾向が生じるだろうと予想した。このことを吟味するため,病院の一般看護婦とその直属の婦長を対象に調査を行った結果,仮説はほぼ支持された。本研究で得られた結果は以下のとおりである。(1)部下の不満度は,PM型で最も低かった。また,勤続1年未満の部下の不満度が最も低く,勤続2年以降で高くなっていた。(2)不満を感じた部下のとる不満対処方略は,上司のPM類型によって異なった。pm型やP型の上司に対して隠蔽型の対処(『短期的』不満対処方略)を多く選択し,度重なる不満に対しては抑圧的方略(『長期的』不満対処方略)を多く用いていた。また,部下は,PM型やM型の上司に対して,「議論型」の方略を用いていた。(3)勤続年数が長い部下ほど,上司に対して議論型の対処を行っていた。全体的にみると,勤続2-3年を境に,部下の不満対処方略の選択の様相が変化することがうかがえた。さらに,勤続1年未満の部下は,M型の上司に対して遮断型の方略を多く選択していることが見出された。これらの結果をもとに,部下の勤続年数に応じた上司・部下間のコミュニケーションのあり方について,上司のリーダーシップ行動の観点から考察した。
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登録日 2010.05.17
更新日 2020.11.02

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