<journal article>
The availability of Smartphone Microsocope for observing "aquatic microorganisms" -A discussion through the practice in Science Café for parents and children-

Creator
Language
Publisher
Date
Source Title
Vol
Issue
First Page
Publication Type
Access Rights
Table of Contents 親子向けサイエンスカフェでの実践を基に,小学校5年生理科「水の中の小さな生き物」観察におけるスマホ顕微鏡活用の可能性に関して考察を行った。参加親子の様子から,光学顕微鏡との比較で,1)知識量•経験によらず操作可能,2)観察対象をリアルタイムに共有可能,3)「見たもの」を直ぐ記録可能,等の長所が見出された。このことから,子ども達を主導とした「対話」を中心に「アクティブラーニング」を促進できる観察・実験につながる可能性が考えられた。一方で顕微鏡の「仕組み」は学べない短所もある。理科の授業でスマホ顕微鏡を利用する場合は,このような特性を考慮しながら,授業の目標に照らし活用することが必要と考えられる。

Hide fulltext details.

pdf 03_nishino_04-01,02 2016 pdf 556 KB 629  

Details

EISSN
Record ID
Subject Terms
Notes
Created Date 2018.05.15
Modified Date 2018.07.11

People who viewed this item also viewed