<紀要論文>
フリッツ・イェーデによる音楽作品論の諸特徴 : 空間の言語化と視覚化をめぐって

作成者
本文言語
出版者
発行日
収録物名
開始ページ
終了ページ
出版タイプ
アクセス権
JaLC DOI
関連DOI
関連URI
関連情報
概要 This study examines characteristics of Fritz Jöde's (1887-1970) verbalization and visualization of musical works by fucusing on his Die Kunst Backs(1926). Although few preceding studies focus on Jöde'...s interpretation of musical works (Kimura 1933; Hinrichsen 2000, etc), one can find specific spatail representation. Jöde, who believed that music despences with any temporal and spatail reference, constructed an imaginary sense of time and space in order to interpret the unity of musical works. He observed that such an act helped determine what is essencial. For example, Jöde proposed the theory of inner melody (Innenmelodek), which referes to the melodic continuity by adding imaginary notes that are not present in reality. Furthemore, Jöde's interpretation of space was also visualised : this study examine its nature. His representation of space aspired after a rehabilitation og the interpreter's feeling of the space (Raumempfinden)続きを見る
目次 1.はじめに 2.イェーデとその周辺 3.イエーデに対するこれまでの視座 4.イェーデの作品解釈法 5.終わりに 注 参考文献

本文ファイル

pdf p035 pdf 14.9 MB 3,367  

詳細

レコードID
地域
主題
ISSN
NCID
タイプ
登録日 2014.07.04
更新日 2023.06.21

この資料を見た人はこんな資料も見ています