<学術雑誌論文>
近代歴史教科書における「鎖国」観

作成者
本文言語
出版者
発行日
収録物名
開始ページ
終了ページ
出版タイプ
アクセス権
概要 筆者のこれまでの研究成果により、「鎖国」は近代の言説であるとする問題提起がなされてきたが、本稿では学制発布(一八七二)から『くにのあゆみ』(一九四六)までの小学校歴史教科書九四点を対象として、「鎖国」に関する記述を分析した。 その結果、自由採択期および検定期を通じて、「鎖国」に直接的な評価を付与した教科書は、僅かな例外を除いて確認できなかった。 ただし、神谷由道『高等小学歴史』(一八九一)に見られ...るように、明治二十年代から江戸時代の封建制度に対する否定的見解を打ち出すものも現れた。その際、当然のことながら「鎖国」も間接的に否定された。 第一期国定教科書『小学日本歴史』(一九〇四)において、「鎖国」政策に対する否定的評価が前面に推し出された。この見解は第二次大戦直後に刊行された第七期『くにのあゆみ』まで基本的に踏襲されていった。 ここにおいて明治二十年代の帝国日本で本格的に模索、形成され始めた「鎖国」観は、学齢児童の就学率九〇パーセント以上の状況下での国定歴史教科書の登場と歴史教科の義務教育化(一九〇七)を俟って、以降、急速に国民に根付いていき、言説となったと考えられる。
Through my research, I have raised a question regarding ‘Sakoku’—national isolation during the Edo Period—as a discourse of modern Japan. In this paper, ninety four historical textbooks are closely examined. These books are from when educational system promulgated from Meiji period (1872) to the period when “Kuni no Ayumi” (1946) was complied. As a result, it is almost impossible to confirm that these historical text books influenced the definition of ‘Sakoku’ during the liberal adoption textbook period and authorized textbook period. However, in Meiji 20’s (in 1890’s) some textbooks created negative views on feudalism in Edo Period. For example, Kôtô Shôgaku Rekishi (1891) edited by Yoshimichi KAMIYA. In case of these textbooks, the aspects of ‘Sakoku’ gradually became negative. Such a negative view on ‘Sakoku’ has been clearly illustrated in the first textbook, Shôgaku Rekishi (1904), compiled by Japan’s Ministry of Education. This depiction continued until the publication of the seventh textbook, ”Kuni no Ayumi”, was released which was also compiled by the Ministry of Education. It can be thought that ‘Sakoku’ view groped and formed in Meiji 20’s in the Japan empire. After the birth of the first textbook compiled by the Ministry of Education, the enactment of historical curriculum as compulsory education (1907) and considering the fact that over 90% of the population complete the compulsory education; such view on “sakoku” rapidly took root in people and became discourse.
続きを見る

本文情報を非表示

近代歴史教科書における「鎖国」観 pdf 6.93 MB 990  

詳細

レコードID
査読有無
関連情報
地域
主題
ISSN
タイプ
時代・年代
登録日 2013.09.30
更新日 2020.09.30

この資料を見た人はこんな資料も見ています