<紀要論文>
外国人保護者に対する日本語支援 : 小学校配布プリントの特徴および「学校カルチャー語彙」の分析を通じて
作成者 | |
---|---|
本文言語 | |
出版者 | |
発行日 | |
収録物名 | |
巻 | |
号 | |
開始ページ | |
終了ページ | |
出版タイプ | |
アクセス権 | |
JaLC DOI | |
権利関係 | |
概要 | In the Japanese education system, informational handouts are the main form of communication between schools and parental guardians. Consequently, for parental guardians who are foreign-born, understan...ding these handouts is not only a matter of their language abilities but also a test of whether they can live within Japanese society (Li & Honda, 2015 ). In this study, we analyzed the features and contents of handouts for parental guardians, using several separate surveys administered to foreignborn residents in Japan. Moreover, we compiled a school newsletter database and employed quantitative and qualitative techniques to analyze key vocabulary and tacit cultural dynamics particular to Japanese school culture. Through an analysis of parental guardian’s comprehension level of school newsletters, we aim to highlight the need to support foreign-born parents in acquiring tacit knowledge of Japanese school culture.続きを見る |
目次 | 1.はじめに 2.母語話者の保護者を対象とする学校プリントの解読方法に関するアンケート調査 3.学校配布プリントに反映される学校カルチャーの難しさ 5.外国人保護者への学校プリント読解の支援 6.終わりに |
詳細
PISSN | |
---|---|
EISSN | |
NCID | |
レコードID | |
査読有無 | |
主題 | |
タイプ | |
登録日 | 2018.01.12 |
更新日 | 2021.03.03 |