<会議発表論文>
機械学習手法を用いたクイズ問題のジャンル推定

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概要 大衆の動向が把握できれば商機につながるため, Twitterからの流行語抽出や, Googleトレンドでの検索語トレンド分析が行われている. 近年オンライン小説が人気である. 「小説家になろう」, 「カクヨム」等のサイトは多くの利用者が小説を読み, また作者も小説をサイトに登録するようになっている. 本研究では「小説家になろう」の小説メタデータを集めた. メタデータには題名・作者・あらすじ・キーワ...ード等が含まれている. このメタデータ群を対象に, 分野ごとかつ月ごとの流行語分析した. 簡単な単語出現頻度による分析とともに, 単語の分散表現による類似語抽出からの類似単語集約によるトレンドも分析した. また流行語分析ツールも作成した.
A quiz consists of a question and unique answer. Human beings have enjoyed quiz as an intellectual entertainment since ancient times. The quiz format is also used in exams in teaching and learning. Quiz answering AI was created as an example of artificial intelligence. Recently, quiz tournaments are held, and guiz game is played as a sports game in the tournament. Players fight as a mental/psychological war, audience enjoy their games. Players train and learn quizzes to win the quiz tournament. For quiz training, player uses a lot of quizzes which are created from the past to the present. To select an appropriate training quiz, it is necessary to categorize the quiz genres and to quantify the difficulty. In this study, we propose an automatic genre estimation method using machine learning. This paper shows the method and some results of small-size experiment.
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登録日 2020.03.09
更新日 2020.03.12

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