<紀要論文>
知的障がい教育におけるVR教材の開発に関する準備的研究

作成者
本文言語
出版者
発行日
収録物名
開始ページ
終了ページ
出版タイプ
アクセス権
JaLC DOI
概要 The purpose of this study was to develop educational materials for children with intellectual disabilities that would enable them to gain knowledge about accommodation sites and reduce their sense of ...anxiety during pre- and post- lesson. The teaching materials were developed by the following steps: 1) Constructing a digital twin in a virtual space by using a laser scanner to take 3D actual measurements of a part of the exhibition facilities, entertainment facilities, and lodging facilities of the lodging study destination. Using point cloud data to construct a digital twin. 2) Creating a movie in which a character walks around in the digital twin. The developed video materials were used for pre- and post- lesson, and a questionnaire survey was conducted with the teachers who led the students. As a result, while the effectiveness of the video was recognized, such as the ability to confirm the travel route, there were some technical issues such as the roughness of the image quality.続きを見る
目次 1 はじめに
 1-1 学校教育における先端技術の活用
 1-2 知的障がい教育における遠足(旅行)・集団宿泊的行事
 1-3 VR技術の教育的活用
 1-4 デジタルツインへの着目
 1-5 本研究の目的
2 方法
 2-1 VR教材の開発
  2-1-1 該当施設でのレーザー実測
  2-1-2 点群データによる3Dデータの構築
  2-1-3 VR対応ビューアーへの3Dデータ読み込み
  2-1-4 VR空間内を移動する動画の撮影
  2-1-5 動画編集
2-2 実践の時期と対象者
2-3 アンケート調査
2-4 倫理的配慮
3 結果
 3-1 事前学習でVR動画教材を用いることの利点と課題点
 3-2 児童の宿泊学習の様子からみたVR動画教材の効果
 3-3 事後学習でVR動画教材を用いることの利点と課題点
 3-4 その他の意見や、VR動画教材を使用する中で気付いたこと
4 考察
 4-1 VR動画教材の活用可能性
 4-2 VR動画教材の課題
5 おわりに   
続きを見る

本文ファイル

pdf 24_p001 pdf 2.07 MB 109  

詳細

NCID
レコードID
助成情報
登録日 2024.04.16
更新日 2024.04.17

この資料を見た人はこんな資料も見ています