<会議発表論文>
対話型進化計算を用いた3次元造形システム

作成者
本文言語
出版者
発行日
開始ページ
会議情報
出版タイプ
アクセス権
権利関係
概要 3次元モデルを容易に制作するための1つの手法を提案する.設計の初期段階で,利用者が新しい形の創作を行う過程を効率良く支援する手段として対話型進化計算法(IEC)を導入し,進化過程のシミュレーションを3次元形状の生成に応用する.システムが生成する複数の形状に対して利用者が主観的な好みを点数化して与えると,より利用者好みの形をシステムが生成する.3次元モデリングの未経険者でも,斬新な形を造ることができ...る.専門家向けには,陰関数法によるモデリング機能を提供することで, 3次元モデルの内部パラメータを直接編集しながらより高品質な形に仕上げることも可能である.提案手法の有効性を示す初期実験結果についても紹介する.
We propose a new approach to easily creating 3D geometric models. A technique called interactive evolutionary computation(IEC) is introduced to efficiently support a process of users' new shape creation in an early design stage. The proposed IEC-based design system generates aesthetically pleasing shapes through the simulation of evolutionary processes. The users only need to subjectively specify the degree of "likes or dislikes" for shapes generated by the system, and the system creates more preferred models for them. The system allows even beginners with Little knowledge and experiences of the 3D modeling to acquire innovative shapes. It also provides skilled experts with an advanced geometric modeling interface based on the implicit surface method. The experts can directly modify the internal parameters of the 3D models to make them more elaborate ones. The result of a preliminary experiment is presented to show the potential of the proposed modeling method.
続きを見る
目次 1 . はじめに
2. 関連研究と問題点
3. 陰関数モデラの機能
4. IECモデリング機能の実現
5. システムインタフェース
6. 造形実験
7. おわりに

本文ファイル

pdf DomesticConf079 pdf 3.40 MB 137  

詳細

レコードID
主題
登録日 2021.07.15
更新日 2022.10.25

この資料を見た人はこんな資料も見ています