<会議発表論文>
実事故データによる自転車が絡む出会い頭事故の要因分析

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概要 出合い頭事故の中でも自動車対自転車の事故(自動車が第一当事者)が約4割を占める最も多い事故形態であり,抑制対策が必要である。我々は2015~2017年に福岡市で発生した1,367件の自動車(第一当事者)対自転車の出会い頭事故を分析した。発生時間帯の分析では,8時台と17時台に多く発生しており,夜間に比べて昼間に事故が多発する傾向があった。また,年齢や性別などの当事者属性分析においては10代および女...性の自転車運転者による事故の割合が高いことも分かった。さらに事故多発交差点における当事者の進行方向を着目にすると,自転車が自動車に左側から衝突という形態が約6割を大きな割合をしめるも明らかになり,歩道の通行も含めた自転車の右側通行を減らす必要があることも分かった。
Car-to-bicycle accidents account for 40% of all crossing collisions, hence preventive measures are required. We analyzed 1,367 car-to-bicycle accidents that occurred in Fukuoka City from 2015 to 2017. According to the analysis, accidents occurred more frequently at 8:00 am and 5:00 pm, and tend to occur more frequently during the day than at night. It was also found that the rate of accidents by teenagers and female cyclists was high, when analyzed by parties involved and attributes such as age and gender. On further research, focusing on the intersections with frequent accidents, we found that bicycle colliding to the car from left contributed to about 60% of accidents, Hence, it is necessary to reduce the traffic approaching from right side to the bicycle from the sidewalk.
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登録日 2021.03.10
更新日 2023.11.27

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