<紀要論文>
エンタテイメント・ビジネスと著作権制度の交錯点に係る一考察 : エンタテイメント・ストーリーの模倣と再創の狭間で
作成者 | |
---|---|
本文言語 | |
出版者 | |
発行日 | |
収録物名 | |
巻 | |
開始ページ | |
終了ページ | |
出版タイプ | |
アクセス権 | |
JaLC DOI | |
概要 | This paper analyzes one of the most important rules of copyright law relating to the produce of entertainment stories -the idea/expression dichotomy. This rule means that copyright law protects the ex...pression of ideas, not the ideas themselves. That is, copyright law does not preclude others from using the ideas revealed by the author's work. The line between idea and expression, however, is rarely an easy one to draw. At stake is whether the copyright monopoly will extend too far and stifle creativity by preventing later artists from making use of ideas that came before them. Of particular concern is whether copyright precludes use of dramatic and memorable scenes and characters in later stories whose overall themes and feel are quite different This paper attempts to clarify how to prevent this intellectual stagnation by comparing various legal tests expressed by the courts in some critical cases in the context of the idea/expression divide続きを見る |
目次 | 1.はじめに : エンタテインメント・ ビジネスの波及効果と著作権制度 2.エンタテインメント・ストーリーの模倣と再創の狭間で 3.「表現・アイデアニ分法」の意義 4.表現・アイデア二分法のケーススタディ(日本の場合) 5.表現・アイデア二分法のケーススタディ(外国の場合) 6.表現・アイデアニ分法の考え : 著作物の本質論からの視点 7.終わりに |
詳細
PISSN | |
---|---|
NCID | |
レコードID | |
主題 | |
登録日 | 2019.08.01 |
更新日 | 2023.06.21 |