<紀要論文>
日本、フィリピン、インドネシアの看護教育カリキュラムの比較

作成者
本文言語
出版者
発行日
収録物名
開始ページ
終了ページ
出版タイプ
アクセス権
JaLC DOI
関連DOI
関連URI
関連情報
概要 A comparative study of the curricula of nursing education in Japan, the Philippines and Indonesia was conducted as part of our research project on the acceptance of foreign nurses in Japan's hospitals... based on the Economic Partnership Agreements (EPAs) between Japan and Southeast Asian countries. For this comparison of curricula, the author analyzed materials entitled “CHED MEMORANDUM ORDER NO.30 Series of 2001 SUBJECT: UPDATED POLICIES AND STANDARDS FOR NURSING EDUCATION” of the Philippines, and “KURIKULUM PENDIDIKAN D-III KEPERAWATAN” of Indonesia. The author’s finding is that the curriculum of the Philippines requires completion of 183 units, which is more than that of Japan. In the clinical training course, 37 units are required in the Philippines, whereas more than 23 units are required in Japan. On the other hand, a total of 110~120 units are put in the Indonesian nursing curriculum. This number is almost same as the number of units in Japan. The number of units for clinical training in Indonesia is less than that in Japan. However, the number of units for laboratory sessions is obviously more than that in Japan. A comparative study of the lessons in the above three countries is on the way, but not yet completed by the author.
東南アジア諸国との経済連携協定(EPA) に基づく日本の外国人看護師受け入れに関する研究の一環として、本稿では日本、フィリピン、およびインドネシアにおける看護教育カリキュラムの比較を試みた。比較に用いたカリキュラムは、フィリピンのCHED MEMORANDUM ORDER NO.30 Series of 2001 SUBJECT: UPDATED POLICIES AND STANDARDS FOR NURSING EDUCATION(フィリピン高等教育委員会覚書指令30号、2001年集、題目「看護教育の最新版方針と基準」)、インドネシアのKURIKULUM PENDIDIKAN D-III KEPERAWATAN(看護専門学校[D3] のカリキュラム) である。フィリピンのカリキュラムでは183単位が必要で、日本よりも明らかに多かった。臨地実習のみをみても37単位が必要で、日本の23単位より多かった。一方、インドネシアでは全単位の合計は110~120であり、比較的日本のカリキュラムの単位数と近い数字であった。インドネシアでは臨地実習は日本よりも少ないが、演習は明らかに多かった。臨地実習を含む授業概要の詳細な比較は、今後の研究課題としたい。
続きを見る

本文ファイル

pdf p091 pdf 431 KB 7,300  

詳細

レコードID
査読有無
地域
主題
ISSN
NCID
タイプ
登録日 2010.12.20
更新日 2019.08.29

この資料を見た人はこんな資料も見ています