<紀要論文>
国際プログラムの非公式モデルとしてのESS (English Speaking Society)

作成者
本文言語
出版者
発行日
収録物名
開始ページ
終了ページ
出版タイプ
アクセス権
関連DOI
関連ISBN
関連HDL
概要 This article tries to explore a possibility of setting up an international liberal arts program (or its part) based on a model from a popular extracurricular program in Japan called ESS (English Speak...ing Society) based mainly on the author's own experiences in some ESSs as a student and then as an advisor. After characterizing an ESS as an intellectually challenging program which compliments the traditional Japanese university education, the author details its forensic activities especially debate. Based on such activities,a brief outline of a partial curriculum is proposed for international programs in order to develop students' argumentation skills (research, analysis, and rhetorical communication). As an addendum, unsolved problems are raised in relation to English Hegemony
Imperialism, which is unavoidable in such English-medium programs.
続きを見る
目次 1.はじめに
2.高校(のESS)から大学(のESS)へ
3.ESSの活動内容
 3.1. 口頭訓練
 3.2.「楽しい」コミュニケーション活動
 3.3. 討論・演劇活動(スピーチ活動)
4.討論・演劇活動の詳細
 4.1. 暗諦(Recitation)
 4.2. スピーチ(Public Speaking)
 4.3. ディスカッション(Group Discussion)
 4.4. ディベート(Debate)
 4.5. 演劇
5.国際プログラムのためのカリキュラム案
 5.1. IPEP (English Program) 基礎,中級科目として
 5.2. 討論活動・IPEP上級英語・コミュニケーションスキル
 5.3. 集中講義・合宿・ミニ留学
6.おわりに
英語支配についての補章
続きを見る

本文ファイル

pdf 7391569 pdf 1.37 MB 5  

詳細

PISSN
NCID
レコードID
主題
登録日 2025.11.10
更新日 2025.11.10