<紀要論文>
日本のビデオゲームにおける変革的教育としての共鳴 : 『あつまれどうぶつの森』と『デス・ストランディング』の比較分析
作成者 | |
---|---|
本文言語 | |
出版者 | |
発行日 | |
収録物名 | |
巻 | |
開始ページ | |
終了ページ | |
出版タイプ | |
アクセス権 | |
JaLC DOI | |
概要 | In thisar ticle, we applyH artmutRo sa's theoryo fre sonance toJ apanese video games, examiningh ow resonante xperiences int hese games can foster educational transformation. Resonance theoryi sp arti...cularly valuable here as it provides a framework for understanding'world relationships'along three axes: relationships among humans and groups (horizontal axis), relationships with objects (diagonal axis), and relationshipsw itht ranscendentc onceptsli ke nature or history (vertical axis). Througha nalyzingt hese three axes in Animal Crossing: New Horizons (Nintendo, 2020) and Death Stranding (Kojima Productions, 2021), we demonstrate that both games ofer potential for educational transformation. While Animal Crossing creates resonance through its comforting space and connection with nature, Death Stranding offers a critical examination of modern society's resonance crisis続きを見る |
目次 | 1 序論 2 本研究の理論的基盤としての「共嗚」 2.1 社会システム理論から捉えたピデオゲーム内コミュニケーションと人間変容 2.2 共嗚とピデオゲーム 3 本研究の方法論 4 『あつまれどうぶつの森』における共鳴 5 『DEATHSTRANDING』における共鳴 6 結論 |
詳細
PISSN | |
---|---|
NCID | |
レコードID | |
登録日 | 2025.04.15 |
更新日 | 2025.04.17 |