作成者 |
|
本文言語 |
|
出版者 |
|
|
発行日 |
|
収録物名 |
|
|
巻 |
|
号 |
|
開始ページ |
|
終了ページ |
|
出版タイプ |
|
アクセス権 |
|
権利関係 |
|
|
関連DOI |
|
関連URI |
|
関連HDL |
|
概要 |
本稿では、「宗教の教育と伝承」を考える糧として、グレゴリー・ベイトソンのメタローグを取り上げる。そこで、メタローグを、まずは(一)ベイトソンの諸テクスト内部から、その重要性を確認する。その上で、(二)次にそれを当時、彼がおかれていた歴史的コンテクストに照らして、その効果と行方を検討してゆく。ここでは特に、パールズのゲシュタルト療法との交流と、エリクソンとの催眠療法との影響関係を重視する。結論として...、ベイトソンのメタローグは、「聖なるもの」それ自体を語らずに提示する表現形式であった可能性を論じる。それは「宗教の教育と伝承」をテクスト上でどのように行うのかという可能性の一端に光を投げかけてくれるであろう。 The aim of this paper is to understand the meaning of "metalogue" within the context of the succession and education of religion. Metalogue is a special dialogic form of representation which was invented by Gregory Bateson, an ecologist of the mind. At first, we will confirm the important meaning of metalogue within Bateson's works. Then, we will investigate its efficacy and orientation within the study of the sacred, in which especially the interaction with Fritz Pearls' Gestalt therapy and Milton Erickson's hypnotherapy were examined. In the conclusion, metalogue can be taken as a form of representation in which the sacred is just to be shown without explicit discussion. This would shed some light on the problem of how we succeed to and educate about a sacred text.続きを見る
|