概要 |
本論文では、関紫蘭をはじめ近代中国の第一世代の女性洋画家を輩出した神州女学校に焦点を当て、同時代の新聞雑誌を分析することで、神州女学校の設立経緯や教育理念、図画専修科の教育の有り様を明らかにする。また、東京美術学校を卒業した後に同校で教鞭をとった洋画家陳抱一の写生を重視する洋画教育を分析し、清末から中華民国期における絵画教育の改革運動の中に神州女学校を位置付けたい。 This paper analy...zes newspaper and magazine articles to present the historical background, teaching philosophy, and curriculum of a painting course at Shenzhu Girls School, which produced the first generation of female oil painters in modern China, including Cuan Zilan. Moreover, the paper analyzes Chen Baoyi's method of teaching of Western painting styles, particularly the emphasis on life drawings. It defines the significance of Shenzhou Girls School as an institution involved in the transformation of art education from late Qing period to China's Republican period.続きを見る
|